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구조주의에 대해서아날학파

구조주의(Structuralism)는 매우 폭넓은 지적 분야를 포괄하는 이론으로 언어학, 인류학, 정신분석학, 사회학, 미학과 정치이론 등의 발달에 매우 커다란 영향력을 미쳤다. 구조주의는 단순히 철학의 한 유파라기보다는 하나의 세계관이자 그로부터 비롯된 학문적 방법론으로서의 특징을 지닌다. 구조주의는 사물의 참된 의미가 사물 자체의 속성과 기능에서가 아니라, 사물들 간의 관계에 따라 결정된다는 인식을 전제로 한다. 세계 안에서 사물은 언제나 다른 사물들과 유기적인 관계를 맺으며 존재한다. 그 관계망 안에서 사물이 지니는 위치에 따라 사물의 의미는 규정되며 변화한다. 따라서 사물의 의미는 개별적으로 인식될 수 있거나 고정되어 있는 것이 아니다. 그것을 부분으로 삼고 있는 전체 체계와 구조 안에서 사물의 의미는 비로소 인식될 수 있으며, 체계의 변화에 따라 사물의 의미도 변화한다. 따라서 구조주의는 전체 체계 안에서 사물들의 관계를 기술하고, 그 의미를 이해하려 시도한다. 그리고 개개인의 행위나 인식 등을 포괄하고 그것들의 최종적인 성격을 규정하는 구조와 체계의 원리를 밝히려 한다.

이러한 구조주의의 인식과 방법론은 소쉬르(Ferdinand de Saussure, 1857-1913)의 언어학에서 그 계기를 마련하였다. 소쉬르는 언어 현상에서 랑그(langue)와 빠롤(parole)을 구분한다. 촘스키(Noam Chomsky)의 개념 구분에 따르면 빠롤은 개개의 언어수행(performance), 랑그는 그에 앞서서 존재하며 그것을 생성시키는 언어능력(competence)에 해당한다. 예컨대 일상의 언어 생활은 음성언어와 문자 등을 이용해 매우 다양하게 나타나지만, 그것이 가능한 것은 언어 공동체의 구성원들이 언어 체계의 규칙들과 약속들을 공유하고 있기 때문이다. 소쉬르는 언어학에서 구조주의적 인식의 기초를 만들었으며, 그의 언어학적 모델은 다양한 사회문화 현상들에 폭넓게 적용되었다.

1929년 뤼시앙 페브르와 마르크 불로흐가 창간한 <사회 경제사 연보>와 1946년 이를 개제한 <연보, 경제, 사회, 문명>이라는 잡지를 통해 일군의 역사학자들이 활동하면서 만들어진 아날학파도 구조주의에 영향을 받았다. 제 2차 세계대전 이후 페르낭 브로델은 <펠리페 2세 시대의 지중해와 지중해 세계>를 지리적 환경, 경제 사회 문명, 그리고 정치적 사건들의 상호관련성 속에서 구조적으로 재구성하였으며, <물질문명과 자본주의>에서는 물질문명, 시장경제, 자본주의라는 3분구조 속에서 현대자본주의 문명을 진단하였다. 1970년대에, 구조주의의 영향을 가장 많이 받은 제 3세대는 소위 인류학적인 역사로 전환하였다.

Structuralism is a theory that encompasses a very wide range of intellectual fields and has had a great influence on the development of linguistics, anthropology, psychoanalysis, sociology, aesthetics and political theory. Structuralism is not just a school of philosophy, it is characterized by a worldview and an academic methodology derived from it. Structuralism presupposes that the true meaning of an object is determined not by the properties and functions of the object itself, but by the relationship between the objects. In the world, things always exist in an organic relationship with other things. The meaning of things is defined and changed according to the position of things in the network. Therefore, the meaning of things is not individually recognized or fixed. The meaning of an object can be recognized only in the whole system and structure that uses it as a part, and the meaning of an object also changes as the system changes. Hence, structuralism attempts to describe the relationship between objects in the whole system and to understand its meaning. In addition, it attempts to uncover the principles of structures and systems that encompass individual actions or perceptions and define their final character.

This perception and methodology of structuralism provided an opportunity in the linguistics of Ferdinand de Saussure (1857-1913). Soshur distinguishes langue and parole from language phenomena. According to Noam Chomsky's conceptual distinction, Parol corresponds to individual language performance, and Langue is the language competence that exists and creates it. For example, everyday language life is very diverse using phonetic languages ​​and texts, but it is possible because members of the language community share the rules and promises of the language system. Soshur laid the foundation for structuralist recognition in linguistics, and his linguistic model was widely applied to various socio-cultural phenomena.

Anal Schools influenced structuralism created by the work of a group of historians through the magazines, The Yearbook of Social Economic History, published by Russian Fevre and Marc Boulog in 1929, and the Yearbook, Yearbook, Economy, Society, Civilization. Received. After World War II, Fernand Brodel structurally reconstructed <Mediterranean and Mediterranean World of the Age of Felipe II> in the interrelationship of geographical environment, economic and social civilization, and political events. In <Material Civilization and Capitalism>, In the three-minute structure of civilization, market economy and capitalism, modern capitalist civilization was diagnosed. In the 1970s, the third generation most affected by structuralism turned into a so-called anthropological history.

김지민  mini3423579@naver.com

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