상단여백
HOME News
The metamorphosis

The metamorphosis

어느 날 아침 침대에서 눈을 뜬 그레고르 잠자는 자신이 한 마리의 흉측한 벌레로 ‘변신’되어 있다는 것을 발견한다. 출근시간이 가까워져도 나오지 않자 가족들은 문을 두드리며 재촉하고, 회사에서는 그레고르가 왜 출근하지 않는지 알아보기 위해 지배인이 방문하게 된다. 그는 안으로 잠겨있는 그의 방에서 자신의 처지를 알리고 싶어 하지만 그의 목소리는 이미 짐승의 목소리로 변해 있다. 힘들게 문을 열고 나갔지만 지배인은 혼비백산하여 도망치고, 아버지의 일격으로 다시 방으로 들어오게 된다. 갑자기 흉측한 벌레가 변해버린 그레고르에 대해 가족들은 경악하고, 연민하며, 불안해하고, 혐오하기까지 하며, 마지막에 이르러서는 무관심하게 된다. 한편 여섯 개의 다리로 바스락바스락 기어 다니는 그레고르는 주위의 무관심에 초조해하고 절망하며, 특히 완고하고 억센 그의 아버지 앞에서는 무력해지지 않을 수 없었다. 어느날 동생과 어머니가 그레고르 방의 가구들을 옮기다가 그레고르가 나타나자 어머니는 놀라 기절하게 된다. 이 때 아버지가 돌아오시고 그레고르는 아버지가 던진 사과에 등을 맞아 상처를 입는다. 며칠 뒤 누이동생이 하숙생들 앞에서 음악을 연주하는 것을 들으러 나갔던 그레고르는 자신의 음악에 대한 감수성이 놀랍게도 높다는 것을 발견하지만, 벌레의 존재를 하숙생들에게 감추고 싶어 하는 가족들에 의해 다시 방에 감금된다. 그리고 다음날 청소를 하러 왔던 가정부는 그레고르가 죽었음을 가족들에게 알린다. 그레고르의 죽음에 가족들은 드디어 안심했다는 듯이 결근서를 작성하고 가족 소풍을 떠나면서 소설은 끝을 맺는다.

가족의 무관심과 냉대 속에 비참히 죽어가는 그레고르를 통해 우리는 많은 사실을 알 수 있다. 특히 소설 '변신'에서는 과장된 제스처들이 많이 등장하는데 이는 구축된 가상적 사실을 매우 회화적으로 드러내는 효과를 내는 데 기여하고 있다. 이처럼 사실적 묘사와 회화적 묘사는 이 작품의 주된 문체적 특성을 이루는데 카프카는 이러한 서사적 수단을 통해 실제 현실세계 자체를 문제시 여기는 것 같다. 그리고 너무나도 견고한 현실에서 살아가고있는 무력한 '그레고르' 라는 사람을 통해 우리의 악몽과 같은 세계가 우리 모두가 속해있는 자본주의적 현실이란 것을 알 수 있다. 또 출창 영업 사원이라는 주인공 그레고르의 직업은 자본주의 사회의 비인간적 현실을 단적으로 보여준다. 늘 일과 시간에 쫓겨야 하고 식사시간 또한 불규칙하며 가족 외엔 지속적인 인관관계도 맺을 수 없는 그의 직업생활은 그에게 사적인 영역을 포기하고 오직 회사에만 충실한 이를 위해서만 살아가야하는 존재가 되길 요구한다. 이 요구에 응답하듯이 그레고르는 가족의 생계를 위해 일벌레가 되어 돈을 벌어오는 기계가 되어버린다. 이는 모두 그가 가족을 사랑했기 때문이었는데 매일 돈을 벌어오는 그레고르에게 익숙해져버린 가족은 그와의 대화나 교감을 거의 단절해간다. 이런 현실 속에서 그는 자신의 정체성을 잃어가고 그의 변신은 자본주의 아래 소시민적 가정의 물화된 삶을 배경으로 하고 있다. 때문에 그레고르가 변신한 까닭은 현실으로부터 도망쳐 나오기 위함이라고 할 수 있고 이 경우 변신은 일종의 해방적 의미로 읽혀지게 된다.

Gregor Sleeping, who woke up one morning in bed, finds himself "transformed" with a hideous bug. When the time for work does not come near, the family bounces on the door, and the manager visits the company to find out why Gregor is not coming to work. He wants to make his situation known in his locked room, but his voice has already changed into the voice of the beast. He managed to walk out of the door, but the manager ran away in a fit of confusion, and came back into the room with a blow from his father. As for Gregor, whose hideous worm has suddenly changed, the family becomes astonished, compassionate, anxious, detestable, and at the end become indifferent. Meanwhile Gregor, who crawled with six legs, could not help but be helpless, fretting and despairing at the indifference around him, especially in front of his stubborn and tough father. One day, while my brother and mother were moving furniture from Gregor's room, Gregor appeared, and she fainted. When his father returns, Gregor is hurt by his father's apology. A few days later, Gregor, who went out to listen to his sister playing music in front of the boarders, finds his sensitivity to music surprisingly high, but is again confined to the room by family members who want to hide the presence of bugs from the boarders. And the maid who came to clean the next day informs the family that Gregor is dead. After Gregor's death, the family finally finishes writing their leave of absence and going on a family picnic.

Through Gregor, who dies miserably amid the indifference and coldness of his family, we can see many things. In particular, many exaggerated gestures appear in the novel "Change," which contributes to the effect of revealing established virtual facts in a very conversationally. Such realistic and pictorial depictions constitute the main stylistic characteristics of the work, which Kafka seems to take issue with the real world itself through these epic means. And the helpless Gregor living in such a solid reality that our nightmare world is a capitalist reality that we all belong to. In addition, Gregor's job as a salesperson in the movie shows the inhuman reality of capitalist society. His professional life, which is always work-and-time driven, irregular meal times, and unable to establish a lasting relationship outside of his family, requires him to give up his private sphere and live only for the sake of those who are faithful to the company. As in responding to this demand, Gregor becomes a workaholic and money-making machine for the sake of his family's livelihood. This was all because he loved his family, which became accustomed to Gregor, who makes money every day, almost cut off conversation and communication with him. In this reality, he loses his identity and his transformation is set against the materialized life of a small-civilian family under capitalism. Therefore, the reason Gregor has changed is to escape from reality, and in this case, transformation is read as a kind of liberating meaning.

홍수민  kdiva1120@hanmail.net

<저작권자 © The Leaders Tribune , 무단 전재 및 재배포 금지>

홍수민의 다른기사 보기
icon인기기사
기사 댓글 0
전체보기
첫번째 댓글을 남겨주세요.
여백
여백
여백
Back to Top