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Das Kapital자본론

칼 하인리히 마르크스는 1818년 5월 5일에 독일 라인주 트리어 시에서 유대인 기독교 가정의 7남매 중 셋째로 태어났다. 트리어는 당시 독일에서 정치적으로나 경제적으로나 가장 발전한 곳이었으며, 한때 프랑스 혁명군이 점령하여 진보적인 이념을 널리 퍼뜨려 놓은 곳이었다. 마르크스가 12살이 되던 1830년에 마르크스는 트리어에 있는 프리드리히 빌헬름 김나지움에 들어갔다. 마르크스는 이곳에서 라틴어, 그리스어, 역사, 철학 등을 배우며 말 그대로 교양 있는 젊은이로서 이후의 삶을 준비할 수 있었다.

마르크스는 이후 줄곧 인간들은 사회적, 경제적 환경으로부터 고립되거나 추상될 수 없다는 것을 강력히 주장하기 때문이다. 또한 마르크스는 같은 글에서 자신의 일생이 인류의 행복과 해방을 향한 것이 될 것임을 약속하며 그 마지막에 “온 힘을 다해 인류에 기여할 수 있는 일을 택한다면 우리는 초라하고 제한된 이기적인 기쁨을 향유하지는 않을 것이다. 우리의 행복은 수백만 명의 행복이 될 것이기 때문이다”라고 말하고 있는데, 이 부분에서 우리는 장차 인간 마르크스의 실천적 삶의 지향점이 어디에 있을지를 단적으로 읽어낼 수 있다.

마르크스는 1856년부터 집필을 시작하여 1867년에 『자본론』 제1권을 출판한다. 『자본론』은 상품에 대한 분석에서 출발하여 자본을 중심으로 자본주의 경제가 어떻게 운영되고 있는지를 밝히면서 나아가 자본주의가 내적 모순에 의해서 붕괴될 수밖에 없음을 규명하고 있다. 여기에는 노동 가치설, 잉여 가치와 착취, 생산 부문간의 불균형적 생산, 이윤율의 경향적 저하, 실업자의 증가, 공황의 발생 등 자본주의 경제의 운동 원리와 그 문제점을 분석한 풍부한 내용이 담겨져 있다. 『자본론』 1권은 생전(1867년)에, 그리고 2권(1885)과 3권(1994)은 사후에 엥겔스에 의해 출판되었다.

자본론은 카를 마르크스의 저서이기 때문에 사회주의나 공산주의 서적으로 잘못 이해되기 쉽지만, 실제로는 자본주의에 대한 비판을 할 때에 사회주의가 자본주의를 넘어서는 사회비판이론이 될 수 있다는 생각에 근거하여 자본주의와 당대 경제학자들의 이론들을 분석함으로써 시민사회·자본주의 사회에 대해 객관적으로 비판한 책이며, '사회주의의 성서'로 논평되고 있다.

현대사회에서 생산은 분업에 의해 이루어지고 생산물은 거의 모두가 상품이라는 형태를 취한다. 상품은 인간에 유용하기 때문에 생산, 판매되며, 상품은 가격을 갖고 있다. 그 가격은 대체로 그 상품을 생산할 때 사회적으로 평균하여 어느 만큼의 노동시간이 필요했는가에 따라 결정된다. 화폐도 원래는 상품이지만 일반적으로 통용되고 누구나 구하는 상품으로서 매개 역할을 한다(지폐는 상품이 되는 화폐, 예컨대 금화와 언제나 바꿀 수 있기 때문에 화폐를 대신한다). 그러므로 상품이 화폐를 매개로 교환된다는 것은 사실 인간의 노동이 교환되는 것이다. 사람들은 생산하는 데 10시간 걸린 A라는 상품을 팔아 마찬가지로 10시간 걸린 B라는 상품을 사는 것이다. 그런데 자본주의가 낳은 노동자라는 인간은 살기 위해서는 자기의 몸=정신적·육체적 능력='노동력' 이외에는 아무것도 소유하지 못했으므로 이 유일한 소유물='노동력'을 팔아서 임금을 얻고 그것으로 자기와 자기 가족의 생활을 유지해야 한다. 노동자의 노동력마저 상품으로 매매된다는 데에 자본주의 사회의 특유한 현상이 있다. 이 노동력이라고 하는 상품의 가치, 곧 임금도 다른 상품과 마찬가지로, 이를 생산하기 위한 가치(비용)에 의해 결정된다. 노동력을 생산하기 위한 비용은 바로 노동자와 그 가족의 생계비인 것이다. 사들인 상품을 자유롭게 사용하는 것은 구매주의 권리이다. 따라서 노동력을 산 주인은 임금이 회수될 수 있을 만큼 노동자를 부리는 동시에 반드시 그 이상으로 노동자를 노동시킨다.

사회 전체의 자본에 대해 볼 때, 사회 전체의 자본이 증대함에 따라 임금에 할당되는 비율은 누진적으로 감소된다. 그래서 노동자가 남아돌게 된다. 게다가 대기업 때문에 중소기업자가 몰락하여 노동자가 되고 실업자는 증가한다. 그러므로 한쪽의 극(자본가 계급)에서의 부의 축적은 다른 쪽의 극(노동자 계급)에서의 빈곤, 노동고·예속·불안·무지·도덕적 타락의 축적인 것이다. 물품을 생산하는 노동자의 노동 자체가 노동자 자신을 점점 더 불행하게 만들고 더욱더 비인간화하며, 거꾸로 착취하는 자본가를 더욱더 강력하게 만든다. 자본이 지배하는 한 이 모순은 계속되고 확대된다는 것이 마르크스의 주장이다. 그러나 학대받는 상황 속에서 노동자들은 일어나고, 그들에 대한 억압·착취, 그들의 빈곤·예속·퇴폐가 증대하면 할수록 그들의 반역도 증대한다. 부르주아 계급은 자신의 무덤을 팔 사람(프롤레타리아 계급)을 만들어 낸다는 것이다.


Karl Heinrich Marx was born on May 5, 1818 in Trire, Germany, as the third of seven siblings in a Jewish Christian family. Trire was then the most advanced politically and economically in Germany, once occupied by the French Revolutionary Army and widely disseminated progressive ideologies. In 1830, when Marx was 12 years old, Marx entered Friedrich Wilhelm Gimnium in Trire. Marx was able to learn Latin, Greek, history and philosophy here and prepare for his later life as a literally cultured young man.

That's because Marx strongly argues that humans cannot be isolated or abstracted from the social and economic environment ever since. Also in the same article, Marx promised that his life would be directed toward the happiness and liberation of mankind and said at the end, "If we choose to do something that can contribute to humanity with all our might, we will not enjoy the humble and limited selfish pleasure. Because our happiness will be the happiness of millions of people," in which we can read briefly where the practical life-oriented point of human Marx will be.

Marx began writing in 1856 and published the first volume of "Capital Theory" in 1867. The theory of capital begins with an analysis of goods and reveals how the capitalist economy operates, focusing on capital, and further clarifies that capitalism is bound to collapse by internal contradictions. It contains abundant content analyzing the movement principles and their problems of the capitalist economy, such as the theory of labor value, surplus value and exploitation, disproportionate production among production sectors, the trend decline in profit rates, the increase of unemployed people and the outbreak of panic. The first volume of "Capital Theory" was published during its lifetime (1867), and the second and third volumes (1994) were posthumously published by Engels.

Capitalism is easy to misinterpret as a socialist or communist book because it is Karl Marx's book, but in reality, it is an objectively critical book of civil and capitalist societies by analyzing theories of capitalism and contemporary economists on the basis of the idea that socialism can be a social critic beyond capitalism in making criticism of capitalism.

In modern society, production is done by division and almost all of the products take the form of goods. Goods are produced and sold because they are useful to humans, and goods have a price. The price depends largely on how much labor time was required to produce the product on a social average. Money is originally a commodity, but it is commonly used and serves as a medium as a commodity for everyone (for example, it replaces money because it can always be exchanged for gold). Therefore, the fact that goods are exchanged for money is that human labor is People sell a product called A that takes 10 hours to produce, so they buy a product called B that takes 10 hours. In order for a worker born of capitalism to survive, he had nothing but his body = mental and physical abilities = ``labor,'' so he had to sell his only property = ``labor'' to earn wages and maintain his or her family's life. There is a peculiar phenomenon in the capitalist society that even the labor force of workers is sold as commodities. The value of a product called this labour force, or wages, is determined by the value (cost) to produce it, as is the case with other goods. The cost of producing labor is the cost of living for workers and their families. It is the right of the purchaser to freely use the purchased goods. Thus, the owner who bought the labor force, at the same time, makes sure to work more than that, while at the same time acting as a laborer enough for the wages to be recovered.

As for the capital of society as a whole, the proportion allocated to wages decreases progressively as the capital of the whole society increases. That's why workers remain. Moreover, because of the large corporations, small and medium-sized enterprises fall, becoming workers, and the number of unemployed increases. Thus, the accumulation of wealth in one extreme (capitalist class) is the accumulation of poverty, labour, servitude, insecurity, ignorance, and moral depravity in the other extreme (labor class). The labour of the worker who produces the goods itself makes the worker more and more unhappy and dehumanizing, and makes the capitalist who exploits backwards even more powerful. Marx argues that this contradiction continues and expands as long as it is governed by capital. But in an abusive situation, workers rise up, and as their oppression, extortion, and their poverty, their subjugation, and retirement increase, their treason increases. The bourgeois class creates a person (the proletariat class) to sell their graves.

김현서  mail

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