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Imitation Consuming Phenomenon

Many people want to buy luxury brands, but because their price is absurdly expensive, people who produce very similar imitations appeared and consumers increased. What is the reason of the appearance of the imitation consuming phenomenon?

많은 명품 브랜드들은 모든 사람들이 원하는 대상이다. 그러나 이들의 가격이 터무니없이 비싸기 때문에 아주 유사한 형태의 모조품들을 생산하는 사람들이 등장하기 시작하였고 또 이러한 모조품들을 구매하는 소비자들이 늘어났다. 이러한 모조품 소비 현상이 나타나게 된 까닭은 무엇일까?

To understand this, we should take a look at the argument of Jean Baudrillard. He interpreted the economy with Theory of Desire, and the focus changed from production to consumption. It says that we don't produce to satisfy our desire but consume so that we ger vicarious satisfaction. Because of it, the symbol of the product become more important than the utillity value of it. The symbol is dynamics which surrounds the product rather than it's utillity value. In other words, the masstige's exchange value is not the quality of it but the satisfaction that comes from having the difference with others.

이 현상을 이해하기 위해 장 보드리야르의 주장에 대해 먼저 알아야 한다. 보드리야르는 라캉의 욕망이론으로 경제를 해석하였고, 그에 따라 경제의 초점은 생산에서 소비로 옮겨졌다. 우리는 우리의 욕망을 충족시키기 위해 생산을 하는 것이 아니라 소비하는 것으로 자신의 소망이 조금이나마 실현되었다는 대리만족을 느낀다는 논리이다. 이런 이유로 상품이 지니는 사용가치 보다는 그 상품이 지니는 상징성이 더 관건이다. 상징은 상품이 지닌 실질적 실용성이라기보다는 상품을 둘러싼 역학관계이다. 즉, 명품의 교환가치는 그 가격에 걸맞는 품질이 아니라 명품이 아닌 것들로부터 변별되는 차이를 소유하게 하는 만족감이다.

Baudrillard think this consumer sentiment comes frome the alienation of the capitalism. The problem of the modern society which Marxism and structuralism commonly point out is the individual who had been degenerated as the part of the whole society. As the result, human also treated by their exchange value and the individual's problem gets alienated.

보드리야르는 이런 소비심리가 자본주의 사회의 소외에서 비롯된다고 본다. 마르크스주의와 구조주의가 공통적으로 지적하는 현대사회의 근본적인 문제는 자본사회의 한 부품으로 전락한 개인이다. 그 결과 인간 역시 상품처럼 교환가치로 간주가 된다. 여기서 소외되는 것이 개인의 문제이다.

In this standardized society, people naturally want to be different with others, but they don't know how to express the difference. So they think buying things of the classified people's preference is the most simple solution. He defines the value of these products as the symbol value. He adapted the symbolic temper to the product; the product one desires is not the actual object the one desires.

이런 획일화된 사회 속에서의 개인들은 차이에 대한 갈망을 지니기 마련이다. 그런데 그 차이를 실현해낼 만한 방법들을 잘 모른다. 그래서 평범한 사람들로부터 차이가 존재하는 집단의 소비품들을 선호하는 것을 그나마 손쉬운 해결책이라고 생각했다. 보드리야르는 이러한 상품들이 지니는 가치를 ‘기호가치’라고 정의한다. 소쉬르가 밝혀낸 언어의 기호적 성질을 상품에 적용한 것이다. 지칭하는 말이 지칭하는 대상의 속성은 아니듯, 욕망하는 상품이 곧 욕망하는 실질적인 대상을 아니다.

In modern society, people don't matter the utillity of the product but its symbol value and pruchase them. In conclusion, the reaason why the imitation consuming phenomenon appeared is the tendency of modern society that the symbol value is treated more importantly than the utility value.

현대사회에서는 어떠한 상품의 실용성을 보는 것이 아니라 그것의 상징성, 즉 그것의 기호가치를 최우선으로 보고 구매한다는 것이다. 따라서 모조품 소비 현상이 나타난 까닭은 상품의 사용가치보다 기호가치가 중시되는 현대사회의 경향 때문이라고 볼 수 있다.

최홍기  chk0278@naver.com

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