상단여백
HOME Opinion Voices
The relation between language and cogitation언어와 사고의 관계

한국은 표현의 자유를 한국은 표현의 자유 보장 수준이 낮기때문에 혐오표현 사용의 문제 해결이 필요하다고 생각한다. 이를 해결하기위해 사회는 정치적 올바름을 주장한다. 정치적 올바름이란 말의 표현이나 용어의 사용에서, 인종·민족·종족·종교·성차별등의 편견이 포함되지 않도록 하자는 주장을 나타낼 때 쓰는 말이다. 정치적 올바름은 사고가 언어에의해 제한될 수 있다고 주장하는데 과연 사고가 언어에 의해 제한될 수 있을까?

언어는 일종의 약속된 기호이다. 그리고 언어는 사고가 드러나는 가장 직접적인 수단일 뿐이다. 그렇다고 사고가 언어보다 우위하다는 것은 아니다. 확실히 습득 단계에서는 우리는 언어로부터 생각을 키워나가는것이 맞다. 실제 심리학습 발달 과정에서있어서 우리는 어떤 추상적인 개념에 대해 생각할수 있기 전까지는 외부로부터 받아들이는 언어등의 통로로 사고를 발전 시킬줄도 모른다. 언어를 통해서 우리가 어떠한 개념과 가치에 대해 배우는 것은 맞지만 우리가 언어를 배운만큼 사고할 수 있는 것은 아니다 . 언어는 우리가 지식을 습득하고 표현하고 소통하는 필수불가결한 요소이기는 하지만 그것은 우리가 사고하는 것의 밑거름만 되어주는 것이지 사고 위에 존재하여 사고를 사고를 지배한다고 말 할 수 없다 . 인간이 가질수있는 수많은 감정 그리고 인간이 가질 수 있는 말로는 표현할 수 없는 그 풍부한 사고를 과연 언어가 막을 수 있을지에 대해서는 의문이다. 적절한 단어가 없기에 표현이 불가능할 뿐이지 실제로 그것을 표현할 단어가 없다고해서 그 생각을 그만 둘 수는 없을 것이다. 우리는 대화를 할 때도 ‘ 아 왜 그런거 있잖아 ‘ 같은 식으로 말로는 표현할 수 없는 감정이나 느낌 또는 어떠한 개념 등 우리는 그런 개념에 대해 배우지는 않았지만 실제로 느끼고 사고한다. 이것만 봐도 언어가 것이다. 만약 어린이나 언어학습이 다 이루어지지 않은 사람이 행복에 대해 생각을 하고 있지만 표현할 줄 모른다 했을 때, 그 사람이 언어를 말하지 못하기 때문에 행복이라는 개념에 대해서 생각할 수 없다고 보기엔 문제가 있지않을까? 아마 그 사람은 행복이라는 단어를 배우자마자 바로 그 개념에 대해 이야기 할 수 있을 것이다.

인간은 사고를 바탕으로 언어를 창조하고, 사고의 결과인 언어를 통해 자신의 생각을 다른 사람에게 전달한다. 또한 언어의 힘을 빌려 사고를 발전시킨다. 이처럼 우리는 사고한 내용을 언어로 표현하고, 언어를 통해 사고한다. 언어와 사고는 정확하게 동등한 관계는 아니지만, 양자가 서로 영향을 주고받는 긴밀한 관계라고 생각한다.


Korea believes that freedom of expression is necessary because Korea has low level of freedom of expression. To solve this problem, society claims political correctness. Political correctness is used to denote the use of words or terms, not to include prejudices such as racial, ethnic, racial, religious, or gender discrimination. Political correctness suggests that thinking can be restricted by language, but can it be limited by language?

Language is a kind of promised symbol. And language is only the most direct means of thinking. That does not mean that thinking is superior to language. Certainly at the stage of learning, it is right to cultivate ideas from language. In the process of actual psychological learning development, we may develop thinking through passages such as languages that we accept from the outside until we can think about some abstract concept. It is true that we learn about concepts and values through language, but we can not think of it as we have learned the language. Language is an indispensable element in our acquiring, expressing, and communicating knowledge, but it is merely the basis of our thinking, not of thinking that it exists on the mind and dominates the thinking.It is doubtful whether language can stop the abundant emotions that humans can have and the abundant thoughts that human beings can not express. It is impossible to express because there is not a proper word. In fact, you can not stop thinking because there is no word to express it. When we talk, we do not learn about concepts like emotions, feelings, or concepts that can not be expressed in words like 'Oh, why are you doing that?' But we actually feel and think. This is the language. If a person who does not have a child or language learning thinks about happiness but can not express it, would not it be a problem if he can not think of the concept of happiness because he can not speak the language? Perhaps as soon as he learns the word happiness, he can talk about the concept.Human beings create language based on thought, and communicate their thoughts to others through language as a result of thought. It also develops thinking by using the power of language. As such, we express our thoughts in language and think through language. Language and thought are not precisely equivalent, but they are both closely related to each other.

송민주  pupycom@hanmail.net

<저작권자 © The Leaders Tribune , 무단 전재 및 재배포 금지>

송민주의 다른기사 보기
icon인기기사
기사 댓글 0
전체보기
첫번째 댓글을 남겨주세요.
여백
여백
여백
Back to Top