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바람직한 공동체의 모습What is a desirable form of the community?

생각의 역사 - 공동체의 해체와 성립 과정

근대 이전 전통 사회의 도덕체계에서는 공동체 구성원의 유대감이 높아 행위자의 행동을 바탕으로 하여 도덕성을 판별하는 A윤리가 번성하였다. 지역공동체와 같이 구성원들이 유대감으로 결속되어 있는 사회는 도덕적인 구속력이 높으며 각각의 사회에 따라 상대성을 가지며 주관적인 성격이 강하다.

하지만 다원화 된 사회와 서로 다른 이해관계를 가진 사람들의 갈등을 원활하게 통제하기 위해 “새로운 도덕 체계”는 절대적이며 행위에 대한 판단이 뚜렷하고 강제성을 지니고 있어야 했다. 이에 도덕적 가치가 다른 사람들이 모인 근대 이후 사회에서는 서로가 최소한으로 지니고, 행해야 하는 도덕적 의무와 금지사항을 규정하는 B윤리가 대두되었다. 그러나 B윤리 또한 지나치게 단순하고 보편화 된 윤리로 도덕적인 행위를 유인하는 동기부여 부분에서는 한계를 보였고 의무 이외의 영역을 경시함으로써 B윤리의 부족한 점이 A윤리로 대체 되는것의 필요성이 제기되었다.

현대 사회에 들어 개인의 이익이 우선이라는 개인주의적 윤리와 공익이 우선이라는 공동체주의적 윤리로 나뉘어 갈등을 빚고 있다. 개인주의적 윤리는 개인이 국가나 전체 사회보다 우선한다는 사상을 의미하며 개인의 이익이 곧 사회의 이익을 근거로 할 수 있다. 공동체주의는 모든 것을 사회의 이익에 두고 개인은 공동체의 이익을 위해 희생해야 한다는 사상을 말하며 핵 폐기물 처리장과 폐수 처리장의 사례로 예를 들 수 있다. 사람들은 자신의 지역에 폐수 처리장과 같은 전체의 이익을 위한 필수적인 시설의 설치되는 것을 어떤 이유로든 반대할 것이다. 이런 시설들은 분명히 개인이나 공동체에 적지않은 피해를 주게 되며 이로써 발생하는 갈등을 해결하기는 어렵다. 하지만 이러한 시설들은 어딘가에는 생겨나야만 한다.

인간은 도덕적으로 무엇이 옳은지 안다. 우리집 앞에 핵폐기장이나 소각장을 건설하는 것이 도덕적으로 올바른 행위인 것을 알지만 집값하락과 같은 갖가지 유혹으로 인해 행동으로 옮기지 못한다. 공동체의 유대감이 낮은 현대 사회에서는 B윤리가 비교적 높은 비율을 차지하여 여러 갈등이 발생하는 것이다. 결국 도덕적으로 옳은 선택을 해야 한다는 것을 알고 있어도 이익을 우열에 두며 도덕적인 행동을 하지 못 할 수도 있다는 점에서 두 입장 모두 한계를 보이고 있다.

따라서 개인은 A윤리와 B윤리가 적절하게 조화되어 공동체에 대한 적당한 소속감을 느낄 때, 실현 가능하며 인간답고 도덕적인 삶을 누릴 수 있다. 또한 현대 사회는 단순히 최소한의 의무나 금기사항만을 지키는 공동체보다는 전통사회의 모습처럼 도덕적인 행위를 유인시킬 수 있도록 유대감이 있는 바람직한 모습으로 발전되어야 한다.

In the moral system of the past society, community members had a strong bond, so A ethics that determined morality based on the people's actions flourished. A society in which members of a community, such as a community, are bound together by bonds, has a high moral binding force, has a relativity, and has a strong subjective. However, in order to seamlessly control the conflicts of people with diverse social and different interests, the "new moral system" had to be absolute, well-defined and forced to act. Thus, since modern times when people of different moral values were gathered, B ethics emerged, which defined the moral obligations and restrictions that should be carried out at the lowest level with each other. However, B ethics also showed limitations in motivations to attract moral conduct through excessively simple and universal ethics, and the need for B ethics to be replaced by A ethics was raised by neglecting areas other than duty. In modern society, the individualistic ethics of the individual's interests first and the communistic ethics of the public interest first are divided into conflicts. Personalistic ethics mean the idea that an individual takes precedence over a nation or society as a whole, and individual interests can be based on the interests of society. Communityism is an example of a nuclear waste dump and wastewater dump, with the idea that everything is in the interests of society and the individual must sacrifice for the benefit of the community. People will object for any reason to the installation of essential facilities in their area, such as wastewater treatment plants, for the entire benefit. These facilities will certainly cause harm not to individuals or to the community, and it is difficult to resolve the conflict that results. But these facilities have to happen somewhere. Humans know what is morally right. I know building a nuclear dump or incinerator in front of my house is morally right, but I can't do it because of all kinds of temptations such as falling house prices. In modern society, where community ties are low, B-yields account for relatively high rates of conflict. In the end, both positions are limited in that they may place profits on top and fail to act morally even though they know they have to make the right choices. Therefore, humans can enjoy a realistic, human-like and moral life when A and B are properly harmonized and appropriately attached to the community. In addition, modern society should develop into a connected and desirable way to attract moral conduct like traditional society, rather than simply a community that keeps the minimum duty or taboo.

김나영  nayeong0690@naver.net

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